marți

Recrutare si plasare de forta de munca, pe bani

Sunt curioasa: cati dintre clienti v-au facut plata in avans pentru servicii pe care doar le-ati promis, dar pentru care, in fond, nu au nici o garantie ca le veti livra?

Ei bine, stim cu totii ca acestea sunt vremuri grele, de la firmele de recrutare si pana la candidati; dar uite ca unii se descurca mai bine. Spre exemplu, am descoperit si eu in practica, nu doar din auzite, ca exista agentii care se ocupa de consiliere si plasare de forta de munca, in schimbul unei sume modice.

Adicatelea, oamenii astia se ocupa cu recrutarea, cum am zis. Pun anunt de angajare, primesc candidaturi, stabilesc interviuri. Tu, ca biet somer fara plata, te bucuri sa te cheme la interviu, chiar daca postul nu e dintre cele princiare. Te duci, ca nu-ti place sa sezi ca putoarea si vrei sa lucrezi. La "interviu", o nebunie. Candidati peste candidati, recrutori peste candidati, vanzoleala pe toate usile, toata lumea se agita in cele cateva incaperi de apartament unde-si are firma sediu.
Te "preia" cineva. Incepe discutia, centrata pe activitatea lor. Pe urma, se alearga cu o lupa agera peste cine esti tu, ce stii sa faci, ce-ai mai lucrat, ce fel de angajat esti. In pauzele dintre randuri, cand iti tragi sufletul, esti periat. Da, nene, te periaza cu duium de complimente si da-i cu binisorul, da-i cu dulceata-n glas, da-i cu zaharelul, da-i cu presuletul... Spre sfarsit, cand ti s-a acrit si tie de la atata dulce, te plesnesc stropii de taifun.
Nu-ti ofera un post anume, nu pentru asta te-au chemat acolo. Ai fost chemat pentru a avea marele privilegiu de a te inscrie in baza lor de date. Si, pentru ca intotdeauna ramane loc de "si", pentru modica suma de 40 RON, ai nemaintalnita sansa de a fi tratat preferential, direct de pe lista candidatilor prioritari.
Te blochezi. Incepi sa rememorezi la ce-ai renuntat pentru a merge la un interviu care s-a dovedit altceva.
- M-ati luat prin surprindere, am venit nepregatita pentru ca la telefon nu mi s-a spus nimic asemanator.
- Nu-i nimic, ati aflat acum. {Are you kiddin me?)
- Nici nu cred ca am o asemenea suma la mine.
- Nici o problema, acceptam un acont. {Fata mea de "are you serious, woman?!" a indemnat-o sa continue} Sau va putem inscrie acum si reveniti cu banii.
Ce-ti garanteaza pentru acesti bani? Ca in 1-3 luni iti vor gasi de lucru. Primul impuls a fost sa-i spun ca, in loc de 40 de lei, le ofer 100, daca si CAND imi vor gasi ei un post bun.

Prostia mea a fost sa continui. Am completat niste hartoage in care am mai trecut o data informatiile din CV si am raspuns la mai multe intrebari care sa-i ajute pe ei sa-mi faca profilul psihologic. Sa mentionez ca, in timp ce ma aflam in sala de testare si completam de zor hartiile, recrutoarea/consiliera a insotit un alt candidat si, ajungand in preajma mea, m-a mangaiat parinteste pe cap {Now, you're really f****ng kidding me!), in timp ce arunca spre mine arma nemiloasa: supremul zambet fals.

In fine, am terminat de completat; voiam sa las testul la "receptie" si sa ma car, statusem deja prea mult. Evident, nu s-a putut fara sa o mai vad o data pe doamna, consiliera mea. Ca sa se mai asigure o data ca am completat totul corect siiiii sa stabilim cum facem cu banii. Dau, nu dau, cand...
Inainte sa plec, am primit aceeasi ferma strangere de mana, masculina si superioara. Si asigurarea ca a fost o placere sa ma cunoasca pe mine, o persoana atat de hotarata...
Poate i-as fi raspuns ironiei, daca nu mi s-ar fi parut o si mai mare pierdere de vreme.

Va intreb acum pe voi: ati trecut prin vreo experienta asemanatoare? Cum ati procedat?
Sau, daca sunt "pe frecventa" recrutori, consilieri, ii rog sa-si spuna parerea. Ce cred despre acest "serviciu" oferit? Cum m-ar convinge ca promisiunile lor se concretizeaza? Ce mi-ar spune sa ma convinga sa platesc?
Si mai am o intrebare: firmele de recrutare nu obtin comision si de la firma angajatoare?...

3 comentarii:

Dan Tanasescu spunea...

Este vorba doar despre escroci aici! Am întâlnit o escrocherie asemănătoare pe un site de joburi. Articolul aici: http://dantanasescu.ro/2010/10/13/atentie-escrocherii-cu-locuri-de-munca.html

rebecca spunea...

escrocii se lipesc de fraieri!

Bianca Matei spunea...

rebecca, escrocii incearca si ei unde pot. Cei care pica sunt fraieri sau lipsiti de experienta sau disperati.